نایب بیان

مخموری مرا بجز این می علاج نیست ......... مطلب عیان بوَد به بیان احتیاج نیست

نایب بیان

مخموری مرا بجز این می علاج نیست ......... مطلب عیان بوَد به بیان احتیاج نیست

نایب بیان

شمعیم و خوانده ایم خط سرنوشت خویش
ما را برای سوز و گداز آفریده اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
اینجا، آرایشگاه اندیشه و کلام من است.
در دیار حادثه های رنگارنگ و در بن بست
قافیه های تنگاتنگ.

اینجا، آرامشگاه دغدغه هایی ست که
گاهی از واژه های سکوت فاصله می گیرد
و گاهی نوای حوصله را با واژه های بی صدا
فریاد می زند!
اینجا،خانۀ خلوص و خلوت من است.
اینجا، با گلواژه های عطش و عشق و تماشا
مفروش می شود و با اقاقی های آویخته بر
دیوار صبر، به استقبال لاله ها می رود.
امید که در میزبانی آیه های انتظار، پای
استقامتم لنگ نباشد.

نایب بیان، واژه ایست که از واژگونی
نمی هراسد و ازهیچ سمت و سویی
به بن بست نمی رسد.
نایب بیان، واژه ایست مستوی که نگاه
معیوب چپ و راست، اصالت او را به هم
نمی ریزد و مفهومش را تغییر نمی دهد.

نایب، از اسلام آمریکایی و تشیّع انگلیسی
بیزار است و با آن می ستیزد.
نایب، درعمل به آموزه های دینی و انتخاب
مشی سیاسی، رهرو امام خمینی و مرید
و مقلد امام خامنه ایست. با این وجود برای
همۀ مراجع آگاه و علمای دلسوز شیعه
احترام ویژه قائل است و از محضر علم و ادب
آنها درس معرفت وبصیرت می آموزد.

نایب، در جبهۀ فرهنگی و سیاسی نیز
به کسانی احترام می گذارد که بر حفظ
آبروی جمهوری اسلامی همت می گمارند
و برای اعتلای فرهنگ شیعه تلاش می کنند،

یقیناً وقت شما با ارزش است، به همین
دلیل راضی نیستم از روی ناچاری و یا
معذوریت های دوستانه، وقت گرانبهایتان
را برای خواندن مطالب این وبلاگ تلف کنید.
کامنت های شما را هم دوست دارم. اما
رضایت و مسرّت شما را بیشتر!

انتقاد، پیشنهاد، و تذکرات شما را با کمال
میل پذیرا هستم....

هیچیک از مطالب این وبلاگ اقتباس و
کپی پیست نیست. اما کپی برداری از
نوشته های این وبلاگ با ذکر نام برای
همه آزاد است و نیاز به اجازه ندارد..

این وبلاگ از تأیید کامنت های تبلیغاتی
در هر زمینه ای که باشد معذور است.

هر وبلاگی را که مناسب بدانم، لینک
و یا دنبال میکنم. دیگران نیز در لینک دادن
به این وبلاگ آزادند.

به کسانی که در خواست لینک یا دنبال
شدن می کنند پاسخ نخواهم داد.....

آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر

علی، آئینه عالَم نما

جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵ ب.ظ

 

عِلم حروف و اعداد، یکی از علوم قدیمه است که البته بعضی ها جزو علوم غریبه اش می نامند!

معرفی کردن این علم در زمان ما، کاریست دشوار و در حد محال. نه فقط من که بابای من و صد پشت او هم از عهدۀ اش بر نمی آیند...! شرح این علم، استادی نیاز دارد مثل حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله و شاگردانی می خواهد باز هم مثل خود ایشان..!

اما، تعریف اجمالی و ِپرِس شده و عامیانه اش این است که هریک از 28 حرف زبان عربی، یک عدد مخصوص به خود را دارد. که آن عدد را، اصطلاحاً عدد ابجدی می گویند. که برای سهولت در محاسبه و یادگیری، مجموعۀ حروف عربی را با بعضی کلمات، به این صورت نما سازی کرده اند:

 ابجد، هوّز، حُطّی، کَلِمن، سعفِض، قَرِشَت، ثَخِذ، ضَظِغشنیده ام که قدیم ترها، در خیلی از مکتب خانه های سُنتی، برای یاد دادن حروف به نوآموزان قرآنی نیز از این شیوه استفاده می کردند.

دایرۀ علم حروف و شاخه های آن بسیار وسیع و پیچیده است. در اولین پایه، حروف را به اعتبار لفظ و شکل نوشتاری آنها، در گروه های مسروری، ملفوظی و ملبولی و به اعتبار اسمی در گروههای عِلیّه و دَنیّه جای داده و به لحاظ عددی نیز به صورت ابجد مُجمل، مفصّل، صغیر، کبیر، اکبر، وسیط، و...و... تقسیم بندی کرده اند، که هر کدام ازاین ها به تنهایی یک دریا توضیح و فرمول های گیج کننده دارد و هر کسی هم جرأت ورود به آن را ندارد. (از پایه های بعدی این علم، هیچ اطلاعی ندارم)

شیخ بهایی اعلی الله مقامه، از کسانی بوده که گفته اند از این علم چیزهایی می دانسته و از همین طریق بعضی مجهولات را مکشوف و رابطه برخی پدیده ها و وقایع  طبیعی و انسانی را با یکدیگر، مشخص می کرده است!
همچنین گفته اند که، خاصیت نباتات و جمادات، همگرایی شیمیایی مواد، تأثیر پذیری و تأثیرگذاری عناصر و اجسام بر یکدیگر، فرمول مقاوم سازیِ سازه ها، رابطه اسم انسان با سِرشت و سَرنوشت خودش، رابطۀ کنش ها و واکنش های انسان با پدیده های روزمرّه، پیش بینی و پیش گویی برخی حوادث بشری، وفاق یا نفاق یک جنس با جنس مخالف و خیلی چیزهای دیگر را نیز از طریق همین علم می شود شناسایی و کشف کرد...!
 اما، انگار غیر از چهارده معصوم علیهم السلام که بر قلّۀ تمامی علوم عالم نشسته اند؛ هنوز هیچ انسانی‌‌‌‌‌‌ به این علم، آگاهی لازم را پیدا نکرده است...!

حالا، این همه صغرا و کبرا را جُفت و جورکردم تا بگم که شیخ بهایی با تمرین و ممارست زیاد در زمان یادگیری این علم، موفق به کشف رابطه اسمی و عددی موجودات عالم با نام مبارک علی علیه السلام شده و این فرمول را ارائه کرده است.او می گوید:

چنانچه عدد ابجدی هر موجودی از موجودات عالم را (از هر جنسی که باشد) ضرب در عدد شش کنید و عدد یک را بر حاصل ضرب آن بیافزایید. آنگاه در عدد ده ضرب کنید، سپس نتیجه را بیست بیست جدا کنید، آنچه باقی می ماند، ضرب در عدد یازده مساوی خواهد بود با عدد 110 که مطابق است با عدد نام مبارک علی (ع)

 

 

پ.ن:

  1. هدیه ای ایست با رنگ و بوی علوی خدمت دوستان و همراهان عزیز وبلاگی، در آغاز ماه رجب. التماس دعا.
  2. خیلی بیشتر از آنچه نوشته ام، نمی دانم. پس لطفاً سؤال های سخت نپرسید که شرمنده خواهم شد.
  3. این هم اعداد ابجدی برای دوستانی که نیاز دارند:

 

 

ا        ب       ج       د       هـ       و       ز       ح       ط       ی       ک       ل       م       ن

1      2        3        4       5        6       7       8       9       10      20      30      40      50

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

س        ع        ف        ص        ق        ر         ش          ت          ث           خ          ذ          

60       70       80        90       100     200      300        400       500       600       700 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ض           ظ          غ

800       900      1000

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نظرات  (۱۹)

سلام
عیدتون مبارک

علم چندان که بیشتر دانی
چون عمل در تو نیست نادانی

عمل کردن به این علم ها چطوریه؟؟
الله اعلم!
پاسخ:
سلام
متشکرم


نمی دانم.
سلام و رحمت الله حلول ماه رجب بر شما مبارک 
بسیار جالب بود
برویم امتحان کنیم ببینیم ما موجود هستیم در این عالم یانه!
پاسخ:
سلام مُرَجّبانه به جناب ساقی



شیعیان و محبان علی بن ابیطالب (ع) رستگارانند.. 
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۰۰ شکرانه سادات

پس بگو چرا اینو به همه موجودات میگیم:

لعنۀ علی ابن ابی طالب فإن ضررتنی


یاعلی

پاسخ:

این جمله را هرجا گشتم ندیدم. البته یک اشتباه نگارشی هم دارد که با شکل صحیح هم در منابع پیدا نکردم. ولی این دو عبارت را داریم:

1- ان ضررتنی فحسبک علی بن ابی طالب.

2-خصمک علی بن ابیطالب ان ضررتنی

ولی گفته باشم که هیچکدامشون از معصوم نقل نشده است..


خیلی قشنگ 
لذت بردم به خصوص واسه ماهایی که تو روستاها به دنیا اومدیم این پست شما یه جور دیگس

ابجد هوز را با کتک یاد گرفتن شوخی ها مولا( معلم مکتبی ) و سختگیری های او فقط برای یاد دادن قران 

چه روزگارایی بود در این کشور ....

ماه رجب بر شما مبارک
پاسخ:
ممنونم و به شما هم مبارک باشد.
روستا = پاکدلی و صفای روح.

آره، قدیمی ها معتقد بودند که چوب استاد گُله، هر کی هم نخوره خُله...! :)

گذشت آن زمانی که آن سان گذشت...
این ها میشه همون عددهایی که واسه اسم هرکس فرق داره با اون یکی و ذکرهای خاص هر اسم به تعداد ابجد اسمش میشه؟
مثلا یادمه اسم یکی از آشناها هادی بود( هست )و واسشون میشد ذکر یا هادی! 20 بار ...
حُسن دیگه ش را نمی دانم :(
ممنون
پاسخ:
شاید، 
ولی حقیقتش، من در مورد ذکر ها و تعدادشون و این چیز ها، هیچ اطلاعی ندارم و نمی تونم اظهار نظر کنم.
سلام

ماه تان پر خیر

یا علی
پاسخ:
سلام
محفوظ و محظوظ باشی ان شاءالله.
سلام
 مبارک باشه این ماه براتون
چه علم جالبیه ممنون :)

پاسخ:
سلام و سپاس

بر شما هم مبارک باشد

۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۱۳ ❤منتـــظر المـهـدی❤
سلام علیکم 

به به عالی بود

کعبه ی کعبه علی مرتضاست

علی علی علی حیدر مدد
پاسخ:
وعلیک السلام
به نام علی(ع) مزین بود

میسّر نگردد به کس این سعادت
به کعبه ولادت به مسجد شهادت!

جانم فدای علی
سلام
 چه جالب!
همین جوری بود!
فقط ما به روش قرن بیست و یک تا 1000تا 2000 تایی کم کردیم بعدش 200تایی بعد که رسید به 100 20 تایی...
:)
پاسخ:
سلام


همین جوری هست...!
اینی که نوشتم برای کتاب "غم عشق" از آیت الله شوشتری
میشه گفت مطمئن گفتم :)

پاسخ:
 خب معلومه که بین اسم ها و ذکر ها رابطه وجود دارد. اما برای انتخاب و تعداد ذکر باید به اهلش مراجعه کرد.
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۴۷ آب‌گینه موسوی

خیلی متشکّرم بابتِ هدیه و نقلِ کشفِ جنابِ «شیخ بهایی». 

این ماه بر شما گوارا!

البتّه علمِ جفر و کیمیا و تسخیر و...  از ابتدایی‌ترین علومِ غریبه است که اهلِ علم و کرامت بدان دست می‌یابند. بسیاری غیرِ اهلِ دین چون مرتاض‌ها هم تواناییِ کسبِ آن را دارند...

پاسخ:
متشکرم که می خوانید
مهمان سفره جود و کرَم این ماه باشید ان شاءالله

درسته، داریم کسانی را که کم و بیش با این علوم سر و کار دارند، اما، همانطور که صاحبان حقیقی این علوم، داشته هاشان را پنهان می کنند، لازم می دانم خیلی وارد این حوزه نشویم.
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۵۲ سربازکوچولو ...
سلام.ممنون  ازپست خوبتون .وبلاگتون واقعا ارزشمند هست.
اجرتون با حضرت زهرا.
یاعلی 128
پاسخ:
سلام
این نظر لطف شماست

محبت فاطمه روزی شما.
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۵۳ آب‌گینه موسوی

چقدر آن چند سطر برای شهیدِ اهلِ قلم، خوب و به‌جا بود و بسیار همراهم. چند روزِ پیش که دختر و دامادشان را در خندوانه دعوت کرده بودند و ... داشتم به دوستانش فکر می‌کردم و از جمله سینمایی‌ها «مسعود فراستی» است و خیلی از آوینی می‌گوید و... بعد یادم آمد که کاش قدری از او آموخته بودند و کاش کسانی را آموزش داده بود برای امروزمان.

فراستی را خیلی مغتنم می‌دانستم. صرفِ نظر از برخی ادا و اطوارش و اخلاقیّاتش برخی موضع‌گیری‌هایش خوبند ولی اخیراً دیدم با «همای» مصاحبه کرده و خیلی ناراحت شدم. البتّه مصاحبه را گوش ندادم، هنوز. 

ببخشید مطوّل شد. دردِ دل بود! :)

 

پاسخ:
زمان شهادت آوینی عزیز، من بچه سال بودم و همیشه حسرت دارم که چرا ایشان را ندیدم. فقط برخی مقالات و آثار ایشان را خوانده ام. متأسفانه نه دوستان و همراهان و نه حتی خانوادۀ ایشان آنطور که انتظار می رفت، ارزش های ایشان را دنبال نکردند. من همیشه از این بابت افسوس می خورم.
مؤسساتی هم که الآن بنام شهید آوینی دارند کار فرهنگی و هنری می کنند، ظاهراً هیچ ارتباطی با شهید و راه او و خانوادۀ اش ندارند. فقط بنام آوینی نامگذاری شده اند. (این را خانواده اش می گفتند)

خوشحال می شم ایرادات بنده را هم گوشزد کنید.
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۱۲ آب‌گینه موسوی
بله؛ مع‌الأسف!
تقاضا می‌کنم!
پاسخ:
بزرگوارید.
چقدر جالب..
علوم غریبه اگر بلدید به ما هم یاد بدهید :)

علم سختی است در هر صورت..
پاسخ:
ای بابا، امروزه مردم دنبال علوم زود بازده هستند..!!

سلام.
خوب بود و مفید و جدید.
خیلی از اسم های خانوادگی را امتحان کردم. جواب داد.
پاسخ:
سلام 


مگه انتظار داشتی جواب ندهد.؟
سلام. صبح به خیر.
تشکر به خاطر این متن!
یاد ابجد بازی دوران بچگی می افتادم. اتفاقا توی ایام عید، کمی ابجد یاد بچه ام دادم. داشت جدول کتیبه! حل می کرد به جدول های ابجدی رسیده بود ازم کمک خواست. به کاهدون زده بود.
با اینکه این جور علوم به خاطر اینکه گنجینه های قشنگ تری مثل تسلیم و توکل و.. و برنامه های مهمتری مثل عبادت! و تفکر داریم، ارزش وقت گذاشتن نداره-جز توی هر قرن برای دو سه نفر- ولی جذاب هستن.
ابن عربی توی یکی از کتاباش مفصلا بحث می کنه در این باره.
توی دوران معاصر هم پسر عارف کبیر مرحوم قاضی، توی این زمینه مجتهد بود. آقای حسن زاده آملی از ایشون یاد گرفته این چیزا رو و بعد هم به یکی از پسرای آقای بهجت یاد داد. شاید تو یه بازه ی زمانی 18 ساله. ولی ایشون-ابن البهجه- دیگه شاگرد پروری نکرد و انقطع الخط. لعل الله یحدث در آینده امرا.
نهضت نقوطیه و حروفیه هم جالب هستن.
گویند علی نقطۀ بسم الله است/آن نقطه به روی لب مهدی پیداست...
یه حدیثی هم-شاید تو منظومه ی حاجی سبزواری و شاید تر توی معانی الاخبار یا خصال شیخ صدوق- دیدم که:
اول ما خلق الله حروف الابجد...

پاسخ:
سلام و روز بخیر.
تشکر که این نوشته ها را می خوانید.

ماشاءالله...! مرحباً بکم. 
معلوم می شود که شما تو این زمینه خیلی خوب پیش رفته اید و چیزهای زیادی می دانید!!
اقلاً، چیزهایی را که آموخته اید، دریغ نورزید..


من که نه جرأت این کار رو دارم و نه توانش را. دلیلش هم اینه که قبل از نوشتن این پست، توی کتابخانه داشتم متن عربی الدرالمکنون ابن عربی را نگاه می کردم. چیز های عجیبی در این باره نوشته بود. از ترس اینکه مبادا مغزم متلاشی بشه رهایش کردم.!! واقعاً ظرفیت میخواد..

همه آنچه نوشته اید، مورد تصدیق و تحسین است.
البته، هدف من از این پست فقط همان پاراگراف آخر بود. 




چه جالب.استفاده کردم.
پاسخ:
نوش تان باد.
سلام خدمت دوستان من ی مطالعه اجمالی به دست نوشته ها داشتم ولی چیز خاصی دستگیرم نشد.ممکنه ی راهنمایی بفرمایید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی